torsdag 22 november 2012

Efterkontroll. Eller, återbesök.


Lava sitter och skriver, på sitt lilla vis.

Hon frågade vad hon skulle skriva (efter att ha "skrivit" allas namn)

Jag föreslog en önskelista.

Så här lät det:

"jag önskar mig på födelsedagen; att läsa böcker, och mysa..."

Gullunge!


---

Var på MVC idag.

Barnmorskan är suverän.

En timmes prat om allt möjligt, allt känns såååå mycket bättre nu.

Hoppade över gynkontrollen.

Orsaker till snittet, som hon sa, var följande:

*värksvaghet. Värkarna ledde inte förlossningen framåt.

*De kunde inte öka droppet för då hade Irma blivit dålig snabbt.

*Irma låg "fel"; hon hade ansiktet vänt uppåt, vilket förmodligen skulle leda till
långdragen förlossning.

*Hon hade inte trängt ner tillräckligt långt; sugklocka ej möjligt.

¨å det kändes ju ok att hon gick igenom det med mig.

Vi pratade en hel del om alltihopa;

om tidsbristen och stressen på sjukhuset, om att jag inte fått prata med nån,

och om hur jag mår;

just att det är ok att inte se världen i rosa fluff, utan att man får vara ledsen,

deppig, arg och grinig.

Hon kollade på mitt snitt och sa att det var fint (jag har inte velat titta).

Att jag har ont är fullt normalt.

Mitt släpande på gullklumpen i babyskyddet är ju en stor orsak.

De dagar Lava inte är på dagis har jag inte lika ont.

That's a fact.

Jag har nu fått höra av flera stycken att jag har OPERERATS,

att det är en Stor Operation, och att alla inte äterhämtar sig lika snabbt.

Så jag ska sluta ha bråttom nu.

Ska fortsätta försöka göra saker, och om jag får ont efteråt så vet jag att jag kanske ska låta bli just det då...

ett tag iallafall.

Som barnmorskan sa; sju veckor är ganska kort tid.

Hur mådde jag sju veckor efter att Lava fötts?

Bra fråga :)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker om din barnmorska, jag tycker om lugnet hon ger dig.

    Du har genomgått en stor bukoperation, det är ingen lätt sak. Och efter Lava var du inte så värst kaxig heller vill jag minnas ;)

    Önskar så jag hade möjlighet att hjälpa dig på något vis <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker att du finns! Min fina vän <3

      Radera